Doa

Assalamualaikum.
Wahai hati, bangunlah.,tadahkan tangan, tundukkankan diri dan berdoalah.



Saudara ,mengapa saya lihat saudara tidak berdoa? Tidakkah saudara merasakan doa itu satu keperluan kita sebagai hamba? Bukankah Allah itu sentiasa mendengar dan mengabulkan doa hambanya?

oh,nampaknya terdetik keraguan dalam diri saudara. Barangkali saudara tidak menghayati firman Allah ini.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ﴿2:186﴾ 

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."

Mengapakah saya terlihat saudara masih lagi tidak tergugat dengan ayat ini?

Saudara yang tercinta, cuba semak persoalan2 berikut yang memerlukan jawapan dari hati saudara sendiri
-adakah antara kita yang tidak mempunyai masalah sama sekali dalam hidup?
-adakah antara kita tidak mempunyai harapan2 besar yg sukar diraih?
-adakah antara kita yang seluruh hidupnya santai?
-adakah antara kita yang sama sekali tidak perlukan Allah dalam hidup?

Wahai hati yang sedang membaca artikel ini, tujuan dari ibadah doa adalah agar tangan kita selalu menadah ke atas, memohon dan yakin Allah mengabulkannya apabila KITA MEMINTA. Juga sebagai tanda penghambaan kita.  Apa lagi yang membuat kita tidak berdoa kepadaNYA?

Hmm..masih ada sedikit kerungsingan dalam hati saudara. Pasti saudara masih ragu apakah betul doa saudara sampai kepada ALLAH?

Dalam sirah, banyak soalan yang ditanya kepada Rasulullah berkaitan sesuatu perkara, namun Rasulullah tidak menjawabnya melainkan selepas turun ayat Al-Quran – sebagai jawapan kpd soalan tersebut.

Perhatikan jawapan2 Al-Quran tersebut:

Apabila ditanya tentang khamr dan judi,

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ﴿2:219﴾ 

Apabila ditanya tentang harta yang perlu diinfaqkan

يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلْ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 

Apabila ditanya tentang perempuan haidh.

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ﴿2:222﴾

Apabila ditanya tentang harta rampasan perang.

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِين ﴿8:1﴾ 

Apabila ditanya tentang bulan haram

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿2:217﴾ 

Begitu juga apabila ditanya tentang anak bulan.

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 2:189

Saudara,

Perhatikanlah struktur ayat Al-Quran yang digunakan. ayat tersebut semuanya dimulakan dengan perkataan  يَسْأَلُونَكَ  yang  membawa maksud “mereka bertanya kpd kamu (Muhammad)”, Kemudian disambung dengan pernyataan masalah, sebelum disambung lagi dengan perkataan  قُلْ  Yang bermaksud  “katakanlah (Muhammad)” sebagai jawapan kpd persoalan tersebut.

Namun, saudara pembaca yang dimuliakan, terdapat satu ayat di dalam Al-Quran yang berlainan strukturnya.

Seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan bertanya “wahai Rasulullah, apakah tuhan kita jauh sehingga kita menyerunya, atau DIA dekat sehingga kita cukup berbisik kepadaNYA?”

Apakah jawapan Al-Quran terhadap soalan tersebut?


Tidak lain tidak bukan ayat yang saudara endahkan  pada permulaan artikel tadi. 
Mari kita semak semula ayat tersebut.

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ  

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka , bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."

Perhatikanlah wahai jiwa , hayatilah ayat ini dengan mata hati .Jawapan Al-Quran ini tidak lain tidak bukan untuk menenangkan hati hambaNYA yang berdoa . Ketahuilah, Tidak diletakkan perkataan “katakanlah (Muhammad)”pada ayat ini.  Saya ulangi, tiada lagi perkataan  ” QUL”

Lihatlah, Allah tidak meletakkan Rasulullah sebagi perantara untuk menjawab persoalan tersebut, melainkan DIA sendiri yang menjawabnya. Ini menunjukkan hubungan doa kita dengan Allah adalah perhubungan yang terus, tanpa perantara antara kita dengan Allah.

Mengapa saya lihat saudara terdiam? Barangkali saudara sudah mula mengerti.

“apabila dia memohon”

Ya, saudara. Doa saudara akan diperkenankan JIKA saudara memohon. Sekarang terserah kepada saudara untuk mula memohon atau tidak.

Di antara anda ada yang mula mendalami kata- kata ini yang kemudian segera mengangkat tangannya ke atas dan air mata pun menyaksikan kejujuran niat dan motivasi, maka hati pun akan berbicara mewakili kerendahan dan penghibaan.

Pada saat itulah, anda keluar dari satu alam ke alam yang baru !

Saudara, Allah Maha Memperkenankan doa hambanya. Namun, adakah kepada yang tidak pernah meminta ? 

0 comments: